Marknad och försäljning

Tyskland

Partners: InfectoPharm
Invånare: 80 miljoner
Födslar per år: 680 000
Mognadsgrad: Betydande marknad som fortfarande växer
Produkter: BiGaia Tropfen, BiGaia Vitamin D3, BiGaia Kautabletten (lanseras 2017)

Tyskland är en ”förskrivningsmarknad” vad gäller barn. De flesta produkter är klassade som läkemedel, förskrivs av läkare och är subventionerade av sjukvårdsförsäkringar. Kolikmarknaden domineras av flera olika läkemedel med simetikon och några produkter med kummin.
     InfectoPharm, med dotterbolaget Pädia, är det ledande läkemedelsbolaget inom pediatrik i Tyskland. Man har en stor produktportfölj med framgångsrika produkter inom nästan alla pediatriska indikationer. Affärsmodellen bygger på direktkontakt med läkarna via ett stort antal lokala seminarier. Två gånger per år arrangerar man dessutom symposier som samlar fler än 3000 deltagare. Man har ingen säljkår men arbetar med direktmarknadsföring (mailings).
     Dotterbolaget Pädia tog över marknadsföringen för BiGaia-produkterna i slutet på 2015. Pädia är även paraplyvarumärke för InfectoPharms receptfria läkemedel och produkter.
     Trots tuff konkurrens har BiGaia Tropfen lyckats bli en av de största kolikprodukterna på marknaden. Under 2017 kommer BiGaia tabletter att lanseras.

BioGaia årsredovisning 2016