Marknad och försäljning

Kanada

Partners: Ferring
Invånare: 35,4 miljoner
Födslar per år: 393 000
Mognadsgrad: Probiotika är mycket välkänt framför allt vid antibiotikarelaterade problem, IBS och spädbarnskolik.
Produkter: BioGaia Probiotic Drops, BioGaia ProTectis Digestive Health

I Kanada omsätter probiotika drygt 1,3 miljarder kronor och marknaden växer med åtta procent per år. Det viktigaste användningsområdet är allmän maghälsa, men även diarré, IBS och biverkningar av antibiotika är vanliga indikationer.
     Alla så kallade ”natural health”-produkter måste få sina hälsopåståenden godkända av Health Canada, något som gynnar BioGaia/Ferring och också borgar för fortsatt tillväxt. Under 2016 fick man hela 18 hälsopåståenden godkända – betydligt fler än konkurrenterna – tack vare det stora antalet välgjorda kliniska studier med L. reuteri Protectis.
     Ferrings marknadsföring riktar sig huvudsakligen mot pediatriker, men man har även internetbaserad konsumentmarknadsföring. Bolaget siktar både på att bli ännu starkare inom Barnhälsa, men också på att stärka sin position inom Vuxenhälsa. 2016 lanserades BioGaias droppar för förvaring i rumstemperatur och 2017 lanseras droppar med vitamin D3. Alla BioGaias produkter finns på de stora apotekskedjorna och läkarnas kännedom om BioGaia är mycket god.

BioGaia årsredovisning 2016